Umowa pośrednictwa na wyłączność – korzyści dla właściciela
Chcąc sprzedać albo wynająć swoją nieruchomość, coraz częściej i chętniej korzystamy z usług pośrednictwa biura nieruchomości. Pozwala to zaoszczędzić czas i jest zwyczajnie wygodne. Właściciel mieszkania podpisując umowę z pośrednikiem stoi przed wyborem – podpisać umowę otwarta lub na wyłączność, czyli ekskluzywną. Do niedawna powszechnie uważano, że umowa na wyłączność jest mniej korzystna, ale czy do końca tak jest? Na zachodzie umowy ekskluzywne są bardzo popularne, a i w Polsce właściciele coraz częściej wybierają właśnie je.
Umowę otwartą można podpisać z dowolną liczbą biur nieruchomości, a prowizję od transakcji otrzyma jedynie to, które jako pierwsze znajdzie klienta. Wydaje się to być dobrym rozwiązaniem dla właściciela. Problem w tym, że agent nieruchomości, konkurując z innymi, oferującymi ten sam lokal, zwykle ogranicza koszty związane z promocją nieruchomości i skłonny jest obniżyć cenę, byle tylko jako pierwszy zrealizować transakcję. W przypadku umowy na wyłączność pośrednik ma zagwarantowaną prowizję po znalezieniu klienta, co stanowi czynnik motywujący, zależy mu więc na uzyskaniu możliwie najwyższej ceny, co przynosi korzyść zarówno jemu, jak i właścicielowi. W efekcie z reguły bardziej angażuje się w jego szukanie i zachęcenie do zawarcia umowy. Agenci prowadzą działania marketingowe, przygotowują profesjonalne portfolio, a nawet aranżują wnętrza, by jak najszybciej znaleźć nabywcę czy najemcę. Starannie przygotowana oferta budzi zainteresowanie i wyróżnia się w gąszczu ogłoszeń na portalach internetowych.
Najczęściej trafia ona również do systemu MLS, za pośrednictwem którego biura nieruchomości wymieniają się między sobą ofertami, co skutkuje większym zasięgiem ogłoszenia i przekłada się na skuteczność docierania do potencjalnych klientów. Na popularnych portalach profesjonalna oferta publikowana jest w jednej wersji, co budzi zaufanie.
Co również istotne, po podpisaniu umowy na wyłączność biuro nieruchomości przejmuje na siebie wszelkie kontakty z klientami. Wyznaczony specjalista prowadzi z nimi rozmowy, pokazuje mieszkanie, odpowiada na pytania i stara się zachęcić do sfinalizowania transakcji. Właściciel oszczędza czas i ma pewność, że jego sprawą zajmują się profesjonaliści.