Świadectwo energetyczne  – co trzeba o nim wiedzieć?

Wiosną 2023 roku w życie weszła nowelizacja Ustawy o Charakterystyce Energetycznej Budynków. Wprowadziła ona obowiązek posiadania świadectwa energetycznego dla każdej nieruchomości, niezależnie od daty jej wybudowania. Dotyczy on inwestorów indywidualnych, deweloperów i właścicieli budynków przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem.

 

Świadectwo pozwala oszacować koszty

Jak informuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument  wynikający z prawa europejskiego, określający wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub jego części, czyli energii potrzebnej do ogrzewania i wentylacji, zapewnienia ciepłej wody użytkowej, chłodzenia, a w przypadku budynków niemieszkalnych także oświetlenia. Dane zawarte w świadectwie pozwalają oszacować roczne zapotrzebowanie na energię i jego koszt.

 

Kiedy jest potrzebne?

Świadectwa charakterystyki energetycznej nie potrzebujemy, jeśli budynek lub lokal wykorzystujemy na własne potrzeby. Wymagane jest w przypadku sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. Wówczas właściciel przekazuje dokument nabywcy lub najemcy. Wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej ma obowiązek zlecić właściciel lub zarządca budynku w przypadku sprzedaży lub najmu, osoba posiadająca spółdzielcze, własnościowe prawo do lokalu w przypadku jego zbycia bądź najmu, osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w przypadku jego najmu lokalu oraz inwestor przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Jeśli sprzedaż czy najem dotyczy całego budynku, właściciel musi sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej obiektu. Gdy sprzedaż albo najem dotyczy części budynku, należy zlecić wykonanie świadectwa danego lokalu.

 

Kto może wydać świadectwo charakterystyki energetycznej?

Uprawnionymi do wydania świadectwa są projektanci, posiadający wykształcenie lub uprawnienia w zakresie projektowania budynków lub ich instalacji, audytorzy energetyczni posiadający certyfikat uprawniający do wykonywania tego rodzaju usług, inspektorzy nadzoru budowlanego, którzy posiadają stosowne uprawnienia  i osoby posiadające inne uprawnienia, do wykonywania instalacji grzewczych, wentylacyjnych czy klimatyzacyjnych. Wykaz osób posiadających uprawnienia do wydawania świadectw charakterystyki energetycznej znajdziemy w internecie, na stronie https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych

 

Ważność dokumentu może ulec zmianie

Dokument ważny jest przez 10 lat od daty sporządzenia. Świadectwa wydane przed 28 kwietnia 2023 roku zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Warto wiedzieć, że świadectwo straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli w jego trakcie zostaną przeprowadzone prace, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub lokalu, na przykład wymiana okien, źródła ciepła czy docieplenie budynku.

 

Grzywna za brak świadectwa

Przekazanie świadectwa, w formie papierowej lub elektronicznej jest odnotowane w akcie notarialnym. Jeśli go brak, notariusz poucza właściciela o karze grzywny, wynikającej z niewywiązania się z tego obowiązku. Może ona wynieść nawet do 5 tysięcy złotych. Warto więc zadbać o to, by posiadać taki dokument i aby był on aktualny w momencie dokonania transakcji.

 

 

 

Przeczytaj także

Dlaczego warto zamieszkać na Nowej 5 Dzielnicy?

Lokal w którym mieszkamy, to nie tylko cztery kąty ale i przestrzeń wokół. W ofercie Biura Nieruchomości Estate Lew Invest...

Dlaczego warto zdecydować się na pomoc biura nieruchomości?

Zastanawiasz się, dlaczego warto współpracować z biurem nieruchomości? Działanie na rynku nieruchomości nie jest proste. Szukanie mieszkania do wynajęcia czy...

Poszukując mieszkania warto sprawdzić oferty biura nieruchomości

Jeśli planujesz zainwestować w nieruchomość, nie musisz poświęcać swojego czasu na przeglądanie ofert umieszczanych na portalach ogłoszeniowych. Znacznie wygodniejszym rozwiązaniem...

Poszukujesz nieruchomości do wynajecia lub zakupu? Skontaktuj się z nami!

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i wesprzemy Cię w podjęciu decyzji o miejscu zamieszkania. Pomożemy Ci dowiedzieć się wszystkiego o miejscu, którego szukasz oraz rozwiejemy wątpliwości dotyczące kwestii formalnych.

    Administratorem Twoich danych osobowych jest Estate Lew Invest Sp. z o.o. Dowiedz się więcej