Świadectwo energetyczne – co trzeba o nim wiedzieć?
Wiosną 2023 roku w życie weszła nowelizacja Ustawy o Charakterystyce Energetycznej Budynków. Wprowadziła ona obowiązek posiadania świadectwa energetycznego dla każdej nieruchomości, niezależnie od daty jej wybudowania. Dotyczy on inwestorów indywidualnych, deweloperów i właścicieli budynków przeznaczonych na sprzedaż lub wynajem.
Świadectwo pozwala oszacować koszty
Jak informuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument wynikający z prawa europejskiego, określający wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub jego części, czyli energii potrzebnej do ogrzewania i wentylacji, zapewnienia ciepłej wody użytkowej, chłodzenia, a w przypadku budynków niemieszkalnych także oświetlenia. Dane zawarte w świadectwie pozwalają oszacować roczne zapotrzebowanie na energię i jego koszt.
Kiedy jest potrzebne?
Świadectwa charakterystyki energetycznej nie potrzebujemy, jeśli budynek lub lokal wykorzystujemy na własne potrzeby. Wymagane jest w przypadku sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. Wówczas właściciel przekazuje dokument nabywcy lub najemcy. Wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej ma obowiązek zlecić właściciel lub zarządca budynku w przypadku sprzedaży lub najmu, osoba posiadająca spółdzielcze, własnościowe prawo do lokalu w przypadku jego zbycia bądź najmu, osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w przypadku jego najmu lokalu oraz inwestor przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Jeśli sprzedaż czy najem dotyczy całego budynku, właściciel musi sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej obiektu. Gdy sprzedaż albo najem dotyczy części budynku, należy zlecić wykonanie świadectwa danego lokalu.
Kto może wydać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Uprawnionymi do wydania świadectwa są projektanci, posiadający wykształcenie lub uprawnienia w zakresie projektowania budynków lub ich instalacji, audytorzy energetyczni posiadający certyfikat uprawniający do wykonywania tego rodzaju usług, inspektorzy nadzoru budowlanego, którzy posiadają stosowne uprawnienia i osoby posiadające inne uprawnienia, do wykonywania instalacji grzewczych, wentylacyjnych czy klimatyzacyjnych. Wykaz osób posiadających uprawnienia do wydawania świadectw charakterystyki energetycznej znajdziemy w internecie, na stronie https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych
Ważność dokumentu może ulec zmianie
Dokument ważny jest przez 10 lat od daty sporządzenia. Świadectwa wydane przed 28 kwietnia 2023 roku zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Warto wiedzieć, że świadectwo straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli w jego trakcie zostaną przeprowadzone prace, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub lokalu, na przykład wymiana okien, źródła ciepła czy docieplenie budynku.
Grzywna za brak świadectwa
Przekazanie świadectwa, w formie papierowej lub elektronicznej jest odnotowane w akcie notarialnym. Jeśli go brak, notariusz poucza właściciela o karze grzywny, wynikającej z niewywiązania się z tego obowiązku. Może ona wynieść nawet do 5 tysięcy złotych. Warto więc zadbać o to, by posiadać taki dokument i aby był on aktualny w momencie dokonania transakcji.